Saturday, September 04, 2010
7
ahaha kan dah tak pasal-pasal dapat gelaran mak enon!!

sebenarnya dah lama aku nak citer pasal ni..ini berkaitan dengan sikap segelintir..bukan semua ye..hanya segelintir mereka yang memegang title mak..dan ade yang dah jadi nenek pon

setiap tahun di mane-mane masjid yang aku pegi...terutama bulan puasa la..dah tentu bulan pose je banyak gi mesjid=p

aku tak tao la tempat korang ade ke tak yang jenis macam ni:

1. cop tempat siap-siap kat saf paling depan..then marah kita duk situ

helloo..tu rumah allah okay..bukan rumah korang so hormat la sikit..orang lain pon ade hak nk buat amal ibadah jugak...ade yang letak sejadah siap-siap..okay la aku faham..ni ade jugak yang tak letak pape and claim itu tempat die...adeh la..sabor..

huh aku pasrah dan redho jela..malas nk gadoh...berundur dari saf 'mak-mak enon' ni..sesambil tu sempat bagi jelingan menggoda sedas!ahaha rasakan..tapi kalau dorang tak terasa tak tao la kan

2. suke duk tanye macam-macam soalan

kadang-kadang aku suke jugak pegi banyak masjid dan surau (ceewah macam banyak je) tapi aku more prefer to masjid la..sebab suasana die yang meriah

jadi kadang-kadang aku pegi la surau dekat rumah (sekali baru kot)..pastu dorang pandang pelik..masing-masing duk bercakap duk tanye anak sape..duk mane...ape segala bagai..bukan tanye aku ye..tapi tanya sesama sendiri depan mata aku...kalau korang ape korang nak buat (dalam hati haih glemer nya aku..kayak artis gitu sume nak ambik tao..ahaha hambik ko)

tu belom lagi yang tanya soal peribadi..macam-macam yang di soal nya..sampai nak angkat takbir pon kacau...bayangkanlah setiap kali abes 2 rakaat terawih nak tanye ni..abes 2 rakaat nak tanye itu..adeh tak suke la..kita nak bertenang-tenang pon susah..

tak abes kat situ otw balik jalan kaki (yela kate surau kat rumah dekat je kan) siap tahan aku tanye duk mane?baru pindah ke?kenapa selama ni tak pernah nampak pon...

owh sesungguhnya soalan yang last tu paling menghina ok..huhu aku malas la nak berlagak cakap selama ni tak layan la surau layan masjid je..itu jawapan yang paling keji kot..tak baik la kan jawab gitu...aku hanya diam dan senyum je..hoho mulianya hati muliani ni kan??=p

3. nak tentukan line sejadah

yang ni lagi macam-macam hal...mak enon ni cakap letak bawah sket sejadah tu..macik nak duduk sini...fine..undur jela..tapi dalam hati panas membara...sebab die nak duduk aku terpaksa kebelakang..alasan nye die tak nak duduk atas sejadah sendiri

pastu mak enon sorang ni..siap cakap sejadah letak line ni..yang tepi die lak tak setuju cakap duk line ni...sudah sejadah aku sesuke ati dorang je nak alih-alih...sampai tok imam dah angkat takbir baru selesai..itu nasib baik selesai..kalau sampai ke sudah duk gadoh pengsan!

ni meh nak cakap sket..panduan buat kita-kita ni yang muda remaja la kan..(remaja kah??)

line sejadah bukan di ukur dari depan...kene ukur dari belakang...tempat di mana kita berdiri..itu perlu sama...tak kesah la sejadah kat atas tu senget benget pon...janji kaki selari..faham tak ni??

harap kita bila tua-tua nanti tak buat macam tu..pengajaran buat aku jugak..selama ni aku diam je..mentang-mentang aku ni masih muda remaja...ke?? dorang sesuke suki je nak buli..adeh...nak buat ibadah jadi ke dosa pulak..tak pasal-pasal aku menyumpah dalam hati..haish...

semoga ibadah korang berlaku dengan tenang dan aman..huhu

7 bisikan:

  1. hahaha.. ain pun selalu kena gitu.. macam-macam makcik2 tu tanya. maklum lah ain ni mmg orang luar, duduk menumpang kat kampung suami. asyik tanya, lama dah ke kahwin.. kenapa duk sini, rumah tu beli dari siapa.. bla bla bla... kecoh beb... tetiba ada sorang makcik tu pulak, dia main hentam je, "tok laki mek kerja kapal ke?" mak aiiii.. bila pula laki aku keje kapal ni? sabar je aaaaa mak enon2 ni semua..

    ReplyDelete
  2. ahaha tu la kan..bukan xsuke dorang ambik tao..tp selalunye over okay

    ReplyDelete
  3. hahah sian..

    mcm ha nih selalu gak g surau..so memang org kenal anok haji Ya hekhek...

    tp ha ni jarang nampk..justu ty "baru balik ke?" hehe tu je laa..

    pengajaran: rajin2 laa g surau hakhak wolopon kita muda lagi tak bermakna umur kita masih panjng kan??

    ReplyDelete
  4. beselaa..mak2 enon ni igt die da senior..bkuasa..xde mknenyerr..

    ReplyDelete
  5. muahahaha...mcm ustaz azhar kate dlm ceramah ye aah...klo org bese gi sura...muke ye same je ngn tgga sura...org dok heran tp bile jrang napok mmg org persoal...muke dok masuk pon ngn tgga sura...br nk insaf ke...tp tu mmg sikap org kite...kena trime je lah. mmg kerah sukeaan dgr ceramoh ustaz. sabo2 yani, bulan pose byk cbrn lpas ni rajen2 lah gi surau smbil bwk bakal anak-anak tu ye. hehehe. nsib baik mak-mak enon tu ckp depan2. atleast mu dgr. klo aku pon hangin,aku nasihat dgn tonasi ala-ala Dr.Fadzilah Kamtumi sket..."mak-mak enon skalian. nk ckp hal keduniaan sila keluar dari surau. sekian. "

    ReplyDelete
  6. Walaupun takle nak baca tulisan2 kuning tuh..(sakit mata, lagi satu menyedari mmg yani tak bg baca pun kan..hihi) tapi memang setuju sgt, bukan taknak bermasyarakat..tapi tulah hakikatnya...
    Amin, kepada doa yani yg mengharapkan bila tua nanti kita tak macam tu..

    ReplyDelete

Terima kasih untuk "Bisikan" Anda yang Menceriakan!
*Yani akan balas kunjungan anda.


"Yani doakan anda diberi kesihatan yang baik sepanjang zaman."