Wednesday, July 29, 2015
5

Sepanjang Berdiet...

Sepanjang berdiet antara Protein yang DK ambil adalah Cinch Shakes dan ESP. Sepanjang pengambilan DK bahagikan sebulan untuk Cinch Shakes sahaja dan sebulan ESP sahaja. Untuk Inch Loss yang ketara atau susut ukur lilit DK memang syorkan ambil Cinch Shakes sahaja kerana memang cepat terasa hilang inchloss jika amalkan. Dari Saiz 40 ke saiz 36 hanya ambil masa sekitar sebulan lebih sahaja. Tambahan lagi, Cinch Shakes ni ada perasa semulajadi iaitu Caffe Latte, Chocolate & Vanila. Lagi satu yang DK perasan, dalam tempoh 2 minggu pertama selepas berat badan mula turun. Kemudian, inch loss akan mula menurun juga selepas itu tapi berat badan akan mula turun lebih perlahan berbanding sebelum ini.


Lebih Syorkan Cinch Shakes

Cinch Shakes ni istimewa kerana dirumuskan khas dengan extra Leucine iaitu sejenis asid amino yang membantu memelihara otot dan membantu membuang lemak-lemak di otot. Maka badan akan nampak lebih berotot berbanding mengelebir dengan lemak.

Gambar 1: Yani bersama Ketam Super Gergasi di San Francisco.





Oh! Cinch Shake ku!

Ye, supplement protein shake yang DK ambik memang menjadi kali ni. Bila exercise lebih terasa built-up ototnya. Dengan bahan daripada Protein Soya yang memang terkenal dengan membantu mengurangkan kolestrol berbanding "whey protein", maklumlah sumber semulajadi tumbuhan bukan dari haiwan. Add on pulak dengan ESP yang ada Complete Asid Amino yang memang tubuh badan tak dapat nak supply kecuali hanya melalui makanan. So tak perlu susah payah mencari makanan berasid amino bagai dan minum je complete protein ni.



Gambar 2: Cinch Shake Mix Idaman Kalbu.






Gambar 3: Esp bergabung dengan Cinch Shake Mix memang meletop padat!



Bila Soya Je Mesti Kaitkan Dengan Hormon Estrogen

Katanya boleh jadi pondan makan soya? Fakta atau Auta? Auta! sebabnya dah terjawab melalui penerangan Yani pada post mengenai Soya Penyebab Kanser.

DK ambil sepotong jela dari post sebelum ni:

Soy foods contain several key nutrients and phytochemicals studied for their cancer prevention properties. Many soy foods also contain dietary fiber, which links to lower risk of colorectal cancer. Soy foods contain isoflavones, which are phytoestrogens that in some ways mimic the action of estrogen.

-http://www.aicr.org/foods-that-fight-cancer/soy.html#research

Maka dah terjawab bahawa ianya hanyalah tindakan yang "mimic" iaitu menyerupai dan bukan sama! Selepas semakan dibuat ianya berlaku pada tikus sahaja dan berbeza dengan manusia, boleh rujuk lagi http://www.aicr.org/foods-that-fight-cancer/soy.html#research

Studies show that rats and mice metabolize phytoestrogens such as genistein differently than humans (and other non-human primates). For soy and its components, the relevance of animal studies to humans remains unclear. Rodent metabolism leads to much higher levels of the active form of isoflavones compared to humans. Therefore, many researchers now say that the effects on breast cancer growth seen in rodent studies may be linked to their far higher blood levels of isoflavones in active form, and would not be expected to occur in humans.

Also, recent cell research shows that soy isoflavones such as genistein are much more likely to bind to a particular type of estrogen receptor in humans called ER-beta, rather than to ER-alpha. When activated, ER-alpha receptors appear to promote cell growth.10 Emerging evidence suggests ER-beta receptors act as a potential tumor suppressor that inhibits cell growth. ER-beta receptors are found in the breast and other tissues throughout the body. In some tissues, such as bone, ER-beta receptors may stimulate healthful non-reproductive effects.

Manakala BV (Biologival Value) untuk soya ni telah dinaiktaraf dengan tambahan asid amino Methionine bagi meningkatkan fungsi kepada badan hampir atau setaraf macam Whey Protein.



 Gambar 4: Kacang Soya.



Bila Dikau Sentiasa Disisi

Kebiasaan berpagi-pagian dengan Cinch menyebabkan aktiviti pagi bergerak lancar tanpa menunggu kedai-kedai buka diawal pagi untuk Breakfast. Terasa kenyang yang lama sekitar 2 hingga 3 jam dan memudahkan untuk merancang jadual Breakfast ke kedai kegemaran. Kenyang yang lama berpunca dari sifat Protein Soya tu sendiri yang Very Low Glysemic Index.


Apa tu Very Low, Low, Medium dan High Glysemic Index?

Glysemic Index ni lebih kepada bagaimana makanan itu membebaskan atau ditukarkan kepada tenaga dalam badan. Cepat atau Lambat. Jika sesuatu makanan ditukar terlalu cepat maka kita akan berasa cepat lapar tapi kebiasaannya bagus apabila kita memerlukan tenaga segera selepas senaman (exercise) atau melakukan kerja berat. Manakala, bila Lambat ditukarkan kepada tenaga kita akan berasa kenyang agak panjang dan boleh mengelakkan makan yang terlalu kerap. Ianya juga berkait rapat dengan pesakit kencing manis (diabetes) yang mempunyai masalah gangguan penghasilan insulin, makanan yang elok bagi pesakit kencing manis biasanya dari jenis low-glysemic index ini kerana tubuh badan mereka sempat menghasilkan insulin yang mencukupi untuk menukarkan kepada tenaga dan kandungan gula dalam darah pun lebih stabil. Nak tahu pemakanan apa lagi yang boleh membantu pesakit kencing manis ni boleh baca di Dugaan Pesakit Kencing Manis dan Darah Tinggi Mengerjakan Umrah.


Berikut merupakan Senarai Makanan mengikut Kategori G.I untuk panduan, http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=faq&dbid=32:


GI Ratings for the World's Healthiest Foods

Food GroupVery Low GILow GIMedium GIHigh GI





World's Healthiest Foods








Vegetablesasparaguscarrotsbeetspotatoes

avocadoseggplantcorn

beet greensgarlicleeks

bell peppersgreen peassweet potatoes

bok choyonions


broccolisea vegetables


Brussels sproutswinter squash


cabbage



cauliflower



celery



collard greens



cucumbers



fennel (bulb)



green beans



kale



mushrooms, crimini



mustard greens



olives



olive oil



Romaine and other lettuce



spinach



summer squash



Swiss chard



tomatoes



turnip greens







Fruits
applesapricots


bananascantaloupe


blueberriesfigs


cranberrieskiwifruit


grapefruitpapaya


grapespineapple


lemons/limesraisins


orangeswatermelon


pears



plums



prunes



raspberries



strawberries






Nuts & Seedsflaxseedsalmonds


sesame seedscashews



peanuts



pumpkin seeds



sunflower seeds



walnuts






Beans & Legumessoybeansblack beans


tofudried peas


tempehgarbanzo beans



kidney beans



lentils



lima beans



navy beans



pinto beans






Seafoodcodscallops


salmon



sardines



shrimp



tuna







Meatsbeef, grass-fed



chicken-pasture-raised



lamb, grass-fed



turkey, pasture-raised







Dairy
cheese, grass-fed



eggs, pasture-raised



cow's milk, grass-fed



yogurt, grass-fed






Grains
barleymillet


brown rice



buckwheat



oats



quinoa



rye



whole wheat






World's Healthiest Spices and Herbsblack pepper



chili pepper



cilantro & coriander seeds



cinnamon



cloves



cumin seeds



dill



ginger



mustard seeds



oregano



parsley



peppermint



rosemary



sage



thyme



turmeric








Semoga Membantu Diet Anda!


Master Dean Kayree,
019-9897 206
Success Partner Master 8 Bulan, 
Founder YMSphotographicSTUDIO.
Founder 1001 Tips Diet Tanpa Berlapar.









5 bisikan:

  1. amboi besarnya ketam..memang betul2 gergasi ni...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang Besaq! Jom ke Francisco dengan Yani Next Year kalau nak rasa ketam gergasi...hehe

      Delete
  2. suka juga minum susu soya sbb boleh putihkan kulit.. entah betul ke tak. tp skrg ambil herb-lax + vit E

    ReplyDelete

Terima kasih untuk "Bisikan" Anda yang Menceriakan!
*Yani akan balas kunjungan anda.


"Yani doakan anda diberi kesihatan yang baik sepanjang zaman."