Thursday, November 10, 2016
0
Kali ni Yani akan kongsikan macam mana mudahnya nak ke Singapura naik kereta sendiri berbanding dengan naik kereta api atau bas.



Tujuannya sekadar nak jalan-jalan cari makan dan bawa Mak untuk mengimbau kenangan beliau yang dulunya pernah datang Singapura untuk mencari stok kain atau barangan yang laku keras untuk dibawa pulang berniaga. Mudah sangat rupanya naik kereta sendiri bila dah tahu.


Kenapa Yani pilih Kereta Sendiri berbanding Bas atau Kereta? 
Sebab utama sekali mestilah sebab bawa anak-anak kecil
(so perlu ada stroller, baby carrier dan bekal air yang cukup sepanjang travel)
dan Yani bawa Mak sekali yang katanya tak larat kalau kena jalan jauh.
So kami decide untuk terjah je dengan kereta.



Sebelum ni mesti ramai yang masih rasa ragu-ragu, takut atau tak yakin dan ada pula yang kata mahal lah naik keta sendiri nak bayar tol, nak bayar parking dan macam-macam lagi sampai ada yang kata kena bawa salinan geran kereta dan sebagainya.

Korang ke?
Hehe...

Takpe, jangan penat sangat pikir itu ini.
Meh, Yani kongsikan berdasarkan pengalaman sendiri yang dah pergi pada 3 Oktober 2016 lepas. 

Dah la pergi masa nilai ringgit turun kan?
Bila dah teringin sangat tu masalah kecik-kecik ni akan jadi MUDAH je kan?



Tips #1: Bertolak Selepas 9 Pagi bagi Elak Kesesakan Lalulintas
Perancangan awal Yani dan keluarga nak bertolak awal kononnya tapi terpaksa dibatalkan memandangkan nasihat rakan-rakan kat Tambak Johor nun jem sangat di awal pagi dan dinasihatkan pergi pada pukul 9pagi dan ke atas.
Untuk makluman korang juga,
Yani pergi ke Singapura pada hari bekerja biasa dan bukan pada hari cuti atau hujung minggu.

Perjalanan kami bermula pada pukul 11 pagi melalui Woodlands Interchange.
Sepanjang perjalanan dari Johor Bahru memang lancar je.
Alhamdulillah.



Tips #2: Dokumen Penting Sepanjang Travel

 Passport
*pastikan masih berbaki 6 bulan sebelum tarikh tamat

Insurans Kereta & Roadtax
*diorang tak semak pon, cuma akan ditanya spesifikasi kenderaan kalau takde tertera pada kenderaan korang. Contohnya cc kereta takde tertera di kereta Yani dan diorang akan tanya.

Lesen Memandu
*guna lesen memandu Malaysia sudah memadai dan diorang takde semak juga masa daftar masuk.

White Card (Kad Putih)
*Yani isi white card ni masa di imigresen Singapura, so kesian sket orang belakang menunggu. Tapi pegawai yang bertugas cakap melayu dan sporting je menunggu kami 6 orang isi borang satu demi satu. Katanya boleh dapatkan siap-siap di pejabat imigresen sebelum masuk. Antara info penting yang korang kena isi nombor telefon, lokasi tempat nak pergi dan stay dimana.

Autopass Card (Kad Pas Kenderaan)
*Kad ni korang akan dapat bila dah lepas pemeriksaan passport korang dan kad ini diibaratkan macam passport untuk kenderaan korang. Fungsinya lebih kurang Touch & Go cuma bezanya diorang takde tol yang banyak sepanjang jalan. Kata Pegawai yang bertugas tu, dia akan ada kamera je yang akan scan nombor kenderaan kita jika kita melaui kawasan yang dikenakan bayaran tol (biasanya bila masuk bandar diorang) dan bayaran dibuat bila kita nak keluar Singapura nanti guna kad ni. Harga hanya 10 Dolar Singapura je, tapi baki dalam tu akan ada $4 je sebab harga kad diorang cas $6. Tempat nak top-up kad ni macam Touch&Go juga, biasanya di 7-eleven, Stesen Minyak atau kedai-kedai runcit yang menyediakan servis top-up kad ni.





Sambung perjalanan tadi...
 Semasa di border, sepanjang jalan ke arah imigresen tu pastikan berada dilaluan yang betul dan pastikan yang ada Kad Touch & Go ada baki secukupnya untuk bayaran nanti.

Di checkpoint pertama, Imigresen Malaysia
korang kena tunjuk passport kat imigresen Malaysia dulu sebagai semakan diorang untuk rekod ke luar Malaysia. Biasanya diorang akan tanya berapa orang je dan sentuh kad Touch & Go untuk next checkpoint.





Checkpoint Kedua, Imigresen Singapura
Untuk ke checkpoint kedua ni kena drive sket, hanya ikut je flow dia. Apabila dah sampai booth tempat kena ada Pegawai Imigresen Singapura tu korang kena bagi passport dan white card tadi. Kalau takde white card maka kena isilah macam Yani yang terhegeh-hegeh duk mengisi dalam kereta. Pastikan juga tingkap kereta di buka dan kalau ada anak yang tidur perlu angkat sket supaya dia mudah untuk semakan. Selesai semua passport dah di cop maka diorang akan arahkan korang ke next checkpoint kalau belum ada Autopass (yang Yani cerita kat atas tadi). Kalau dah ada Autopass, korang dah boleh terus je masuk Singapura.


Checkpoint Ketiga, Autopass Card
Masa Yani kat sini ada beberapa pakcik tua yang gaya macam pakai baju driver teksi gitu akan tulis sesuatu kat kertas kosong sambik tengok roadtax korang dan beberapa spec kereta korang. So diorang akan tawaf sket la kereta korang sampai dapat maklumat yang diorang nak. Masa ni takde pon diorang mintak salinan geran kereta atau yang sewaktu dengannya. Apa yang diorang tanya suami Yani masa ni, berapa CC kereta dengan bank mana yang guna untuk loan kereta ni.

Lepas je dapat info tu, dia akan pass ke kaunter seterusnya untuk dapatkan Kad Autopass berharga 10 Dolar Singapura. Masa di kaunter ni diorang akan cerita secara ringkas bila akan dikenakan bayaran dan nak top-up dimana jika baki tidak mencukupi.

Macam Yani bgtau kat atas tadi Kad ni penting dan diibaratkan seperti Passport untuk kereta korang. Bukan setakat bayar tol yang dikenakan tapi untuk parking sekali sepanjang di Singapura.

Bayaran yang biasanya berkaitan:

#i: VEP (Vehicle Entry Permit),
$35 setiap hari (isnin-khamis) bekerja dan
PERCUMA pada hari sabtu dan ahad.
Tapi,
untuk kad baru korang akan dapat 10 hari pengecualian, lepas 10hari baru diorang cas.

#ii: ERP (Electronic Road Pricing),
ini yang Yani cakap sistem tol biasa macam kat Malaysia tu, cumanya takde nampak tol terpacak macam di Malaysia la. Biasanya Sabtu dan Ahad PERCUMA je. Masa Yani pergi ni kena tol $5 ke $10 untuk masuk ke bandar Singapura.


PERINGATAN
Semua bayaran nanti akan dibuat bila nak keluar Singapura nanti di checkpoint Imigresen Singapura. Korang kena pastikan baki yang cukup dan akan dikenakan denda jika keluar Malaysia tanpa baki yang cukup.

Selesai dapatkan Autopass,
Korang dah bebas ronda-ronda Singapura dengan gembira.



Tips #3: GPS Wajib Ada, Waze je pon...
Untuk ronda-ronda Singapura dengan gembira, korang sangat-sangat dinasihatkan untuk ada GPS untuk memudahkan lagi perjalanan disamping menjimatkan masa. Apps GPS yang Yani suka guna sekarang WAZE, mudah dan updated.

Cuma masalah utama adalah LINE INTERNET bila guna Waze
korang perlu lah sign-up siap-siap Data Plan untuk di Singapura. Ingat, buat siap-siap sebelum masuk Singapura supaya bila masuk Singapura nanti tiada masalah line. Suami Yani guna Maxis masa ni, so dia dah ready siap-siap untuk gunakan Waze bila masuk Singapura. Kalau korang ada apps GPS yang tak perlukan line internet untuk travel lagi jimat. Contoh apps yang Yani tahu tak guna Data ialah Garmin. Kalau korang ada apps lain boleh lah kongsikan diruangan komen ye.


Sambung perjalanan...
Dari Woodlands Checkpoint, kami terus ke Restoran Zam-Zam yang terkenal dengan Murtabak Singapura. Iye, permulaan kami terlepas simpang  juga walapun guna GPS. Maklumlah, excited sangat tengok bandar bersih.

Restoran Zam-Zam terletak di Arab Street dan perjalanan untuk sampai ke sini terasa bagaikan di bandar Pulau Pinang dengan dikelilingi rumah-rumah kedai yang lama dan riuh dengan pelbagai kenderaan. Bila dah jumpa Restoran, nak parking pulak sekian hal. Maka Encik Suami decide untuk drop off je kami di depan restoran dan dia pergi mencari parking.

Alhamdulillah, bila masa nak Drop Off tu tokey kedai offer untuk kami parking je depan kedai dan dia akan tolong tengokkan kereta untuk mengelakkan kena saman semasa kami duk syok makan. Kawasan depan kedai tu hanya dibenarkan untuk berhenti seketika je dan memang ramai yang berenti sekadar untuk bungkus makanan.




WAJIB order, MURTABAK!
Yani hanya order Murtabak saiz kecik je masa ni, rupanya ada saiz besar dan nampak lagi mengiurkan dari yg ni (lepas tengok murtabak kat meja lain, hehe). Sedap sebab rangup dan ayam dia kasar-kasar dalam tu.


Selain Murtabak Yani cuba juga Nasi Beriyani. Sedap jugak tapi tak berapa kick macam di Pulau Pinang.



Lepas makan,
Encik Suami katanya nak cari kedai yang ada jual OSMO Mobile walaupun lagi beberapa hari lagi akan ada di Malaysia. Maka sepanjang perjalanan kami mencari kedai yang jual tu sangat best sebab melalui semua bangunan-bangunan yang moden.


Jumpa akhirnya kedai yang jual...
 TAPI
baru je habis stok sejam tadi,
maka takde rezki juga nak guna masa di Singapura ni ye.




Perjalanan di teruskan mencari Si Ikan Duyung Berkepala Singa
atau nama glamour dia Merlion. 


Yep, kami tersesat ke Merlion di USS Taman Sentosa tu ha. Siap lalu depan casino lagi masa ni. Lepas sesat, akhirnya jumpa Merlion tapi lagi skali parking pening sket nak cari. Akhirnya kami parking je di bawah bangunan Esplanade yang bangunan dia ada duri-duri durian tu. Cantik kan?



Parking rate agak ok kalau convert ke duit Malaysia, around $2 per hour kalau tak silap, tapi kalau masuk lepas pukul 6 petang dapat $6 je per entry. Bayaran parking hanya guna kad Autopass tadi je. Kami lepak Esplanade agak lama memandangkan ada persembahan PERCUMA yang diorang adakan. Hadif & Haziq seronok tengok siap joget-joget lagi. Tujuan bukan sahaja nak tengok Merlion je tapi sebenarnya nak tengok persembahan Laser katanya ada skali.




Paling tak best bila di Esplanade ni adalah susah nak jumpa tempat Solat, maka kami hanya mencari ruang kosong di basement je untuk solat. Teringat masa pegi trip ke US 2 tahun lepas, pon sama susah nak jumpa tempat solat. Tapi, alhamdulillah Allah sentiasa permudahkan kami bila nak solat.


Selesai bergambar dan tengok pertunjukkan Laser yang tak berapa WOW,
maka bertolak balik ke Malaysia semula. Perjalanan pulang kami around 10 malam kalau tak silap.
Di Checkpoint Woodland tu rupanya berderet kereta nak balik juga, ingatkan timing kami dah cantik rupanya terpaksa melayan kesesakan juga.

Masa balik tu, sama je macam masuk tadi jugak perlu lalui checkpoint Singapura dan Malaysia untuk serah semula passport dan perlu tap kad Autopass untuk bayaran tol yang berkaitan dengan kenderaan. Pastikan amount cukup dalam kad tu. Yani sempat topup Autopass tu $20 je masa di stesen minyak dan masa keluar ada bakii $3-$5 gitu lah.


Bila dah keluar kami dapat SUPRISE dari pihak imigresen Malaysia,
katanya imigresen Singapura tiada apa-apa sekatan ke?
Sebab nama Suami dan Cik kena senarai hitam, mungkin PTPTN kot pegawai tu kata.
Alhamdulillah, semua smooth je kami kata.

Pegawai Imigresen tu sempat nasihatkan kalau nak keluar negara lagi dalam masa terdekat cepat-cepat buat semakan dan dia juga kata senarai ni baru je updated beberapa hari lepas.

Alhamdulillah juga kami sempat tahu awal sebelum kami pergi Mengerjakan Umrah pada Januari 2017 tajaan Shaklee sepenuhnya. Disebabkan ni jugalah hutang PTPTN Yani selesai sebulan berikutnya. Maklumlah bila dah geram...eceh.

Semoga cerita ini dapat membantu korang yang nak pergi Singapore lebih MUDAH dengan naik kereta sendiri. Serius, lepas ni rasa nak pergi skali lagi dan angkut semua keluarga jalan-jalan.

***

Jika membantu korang apa salahnya Share
dan
Komen jika korang ada pengalaman yang nak dikongsi bersama.





0 bisikan:

Post a Comment

Terima kasih untuk "Bisikan" Anda yang Menceriakan!
*Yani akan balas kunjungan anda.


"Yani doakan anda diberi kesihatan yang baik sepanjang zaman."