Wednesday, November 16, 2016
0
 WOW!


Baru Yani tahu kita sejuk time berpantang adalah sebab kehilangan banyak darah waktu bersalin. 

Bukan sebab urat kembang atau tersalah makan "benda sejuk". Maka sangat lah disyorkan ibu-ibu muda sekalian amalkan pemakanan yang membantu tambahkan darah. Maklumlah, tugas darah ni adalah untuk transport oksigen dan segala nutrisi yang diperlukan oleh badan ke setiap anggota badan. Bila penghasilan darah banyak, maka makin cepat badan kita kembali rasa bertenaga dan sihat seperti sebelum melahirkan.



Syukur dipertemukan dengan Set Berpantang Shaklee sebab ianya hanya vitamin asas untuk badan produce balik darah dalam badan.

#1
Multivitamin Vita-Lea: 
Lengkap dengan iron.

#2
B-complex: 
Lengkap dengan biotin untuk pembentukan darah.

#3
Vitamin C: 
Meningkatkan penyerapan iron.

#4
ESP:  
Protein soya untuk badan hasilkan sel yang sihat.


 


Nak kata soya sejuk untuk badan lagi ke?
YOU ARE WRONG!


*berpuluh ribu ibu berpantang dengan set ini alhamdulillah semuanya makin sihat bukan makin sakit~
 Semua ini dengan izin Allah yang pasti.

 
**********

Dapatkan Set Berpantang Shaklee
bersama Yani

019-934 7686
019-934 7686
019-934 7686

*Special dari Yani, akan bantu korang macam mak-mak yang jaga anak kesayangan mereka yang baru melahirkan dari segi pemakanan dan permasalahan penyusuan.


**********

Yani sertakan penerangan ringkas dari seorang doktor mengenai masalah sejuk atau kembang urat dari segi pemakanan dan tindakbalas tubuh badan

Soalan pembaca :

Adakah jamu baik untuk wanita ?

Response saya

Kalau saya jawab tidak, tak patut dan kalau saya jawab ya pun tidak tepat .

Sebenarnya kena lihat pada ramuan dalam jamu .
Banyak jamu lepas bersalin mengandungi lada hitam dan rempah-rempah lain untuk berikan rasa panas. Namun demikian wanita lepas bersalin rasa sejuk sebab sudah banyak hilang darah maka jika rasa panas sebab rempah atau lada hitam ia tidak pulihkan kekurangan darah. 


Lebih lagi jika ibu menyusukan anak, air susu ibu akan ada bahan rempah tersebut. Ada kalanya ini boleh memanjangkan tempuh kuning selepas bayi ( neonatal jaundice ).

Ada juga makanan sihat yang ada manfaat selepas bersalin seperti halia, kunyit dan bawang putih dan makanan ini tidak bawa mudarat kepada bayi yang menyusu.

Jamu yang diambil untuk kesihatan umum perlu dilihat mengikut keperluan wanita tersebut . Ubat herba bukan "one size fits all. " Apa yang baik untuk seorang individu mungkin tidak baik untuk yang lainnya .

Walaubagaimanapun saya syurkan sekurangnya ambillah beberapa ukuran seperti tekanan darah, kadar gula dalam darah dan lebih baik, ujian liver profile serta kidney profile sebelum ambil jamu atau herba dan ukur semula selepas sebulan selain dari "rasa segar" yang subjektif . Dengan ini dapat ditentukan sama ada jamu yang diambil ada membawa mudarat atau tidak .

Saya rasa ini langkah baik untuk pengambilan herba sebab ada kalanya dengan kita tidak sedar herba yang diambil ada kesan sampingan yang negatif sebab herba mengandungi "phytochemicals" yang ada kesan farmakologi.

Sumber: Dr. Suriakhatun

0 bisikan:

Post a Comment

Terima kasih untuk "Bisikan" Anda yang Menceriakan!
*Yani akan balas kunjungan anda.


"Yani doakan anda diberi kesihatan yang baik sepanjang zaman."