Sunday, September 25, 2011
3
Seperti yang aku janjikan..aku nak tempek resepi puding tu kan..ni mood rajen masih bersisa dalam badan..so aku tulis la..hihi

Kalau nak ikotkan banyak sangat version resepinya..ade yang guna telor 10 bijik..ade yang 7..dan paling sikit 5 bijik...haruslah aku ambik yang paling sikit iaitu 5 bijik..penjimatan di situ..eh ke ade yang lagi sikit eh?melampau la tu kan...pastu ade yang guna susu pekat saje...ade yang campur gune susu pekat dan susu cair...ade yang gune tepong kastad..tepung jagung pon ye..





Resepi dari Kak Noor~secubit garam


Sory aku tak dapat nak letak link..gune ipad ni sedikit sengal la ye nak buat benda alah tu..ke aku yang tak pandai?huhu ala korang mesti dah biasa dengan blog secubit garam ni kan...google aje teros dapat blognye..katanya resepi dari Anis(sape gerangannya pon aku tak tao) then Kak Noor kasi oter sket..dapat kat aku...pon aku oter sket..hihi sket je la kan

Dah..tak yah nak menceceh banyak..meh aku tulis bahan-bahan nya

- Telor 5 biji(Gred A)
- Tepung Kastad sesudu besar
- Susu cair secawan
- Susu pekat secawan
- Esen Vanilla satu tudung (ikot resepi asal sesudu kecik)
- Air 1 1/2 cawan (ikot resepi asal takde air)
- Secubit garam
Untuk kuah (gula hangus)
- Gula 1/3 cawan (ikot resepi asal 1/2 cawan)





Ini saje bahan-bahannya..siap aku snap lagi gambarajah bagi korang senang ingat..

Cara Pembuatannya

1. Untuk kuahnya tu..masakkan gula dalam loyang..dengan api yang perlahan..kacau gula sampai kekuningan..jangan sampai hangus lak ye...nanti pahit..agak-agak gula dah cair semua..tutup api

2. Dalam masa yang sama..panaskan alat pengukus

3. Kacau telor..tak perlu sampai kembang..kacau lite-lite ajor..pastu masukkan susu..air..esen vanilla..garam dan tepung kastad..dan air

4.Kacau sampai sebati...tepung kastad tu agak berketul sedikit..kasi hancur-hancur kan saje tepung dengan sudu..ikotkan Kak Nor..dia masukkan sume bahan ni dalam mesin pengacau..tapi aku guna cara yang mudah aje..kacau dengan sudu..ikot korang la

5. Masukkan loyang yang berisi Gula yang dimasak(cair) tadi..pastu tuang kesemua bahan ke dalam loyang

6. Pastikan korang tapis dulu sebelum tuang ke dalam loyang..ni je pon yang aku oter..hihi bila tapis banyak jugak saki baki keladak dari telor yang tinggal..saki baki telor tu la yang buat puding jadi hanyir

7. Kukus dalam 45 minit..tips dari aku..kalau nak tao masak ke tak..kasi cucuk saja dengan pisau..bila dah tak melekat kat pisau..tandanya dah masak la tu




Dah masak..masuk la dalam bekas..then masuk peti..makan time sejuk-sejuk adalah sangat syooorga...

Selamat mencuba ye kawan-kawan...nanti dah buat jangan lupe bagi aku sket ye (tetibe la pulak kan)

Nota kaki:sesape yang ade resepi puding gula hangus yang lebih umph..sila la kongsi ye

- Sok Sek Sok Sek using BlogPress from my iPad 2.

3 bisikan:

  1. memang sedap makan sejuk2..

    ah, terliurrrrr

    ReplyDelete
  2. hohohhoh...leh la copy resepi ni..suke gak mkn ni zmn blaja dulu..sbb de kwn suke buat...name nk buat sndri, xde makna..wakakak...
    tp, manisnye Ya Allah...tulun2..heheheh =p

    ReplyDelete
  3. Wah..da lame N x wat caramel puding ni..jap igt balik resipi..5bj telor, 1 tin susu cair..ok..da x igt..kne google blk resipi..tp resipi yg N dpt tu lg sng..x pkai kastard pon..hoho

    ReplyDelete

Terima kasih untuk "Bisikan" Anda yang Menceriakan!
*Yani akan balas kunjungan anda.


"Yani doakan anda diberi kesihatan yang baik sepanjang zaman."