Sunday, May 14, 2023
0

Selepas sebulan menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan, Aidilfitri merupakan penanda bagi berakhirnya bulan mulia yang penuh dengan ganjaran pahala dan bermulanya hari yang penuh dengan jemputan Hari Raya Open House. Sepanjang sambutan hari raya sememangnya akan mudah untuk kita terjebak untuk makan berlebihan dan akhirnya berat badan bertambah dengan sekelip mata. Jangan sampai baju raya hanya sempat pakai minggu pertama raya je dek kerana seronok dengan makan itu ini juadah Hari Raya Open House. Bagi anda yang ingin menurunkan berat badan dengan cepat selepas menjamu selera Hari Raya Open House, berikut adalah 7 prtua atau cara yang berkesan untuk membantu anda mencapai matlamat penurunan berat badan.


Semua nak makan menjelang hari raya, tapi nak Kurus?



1. Tetapkan matlamat penurunan berat badan yang realistik.

Sebelum bermula sebarang perjalanan penurunan berat badan, adalah penting untuk menetapkan matlamat penurunan berat badan yang realistik. Walaupun ia menggoda untuk menyasarkan penurunan berat badan yang cepat dan drastik, ia tidak selalunya bertahan lama dan boleh membawa kesan kesihatan yang negatif. Kadar penurunan berat badan yang selamat dan berkesan adalah antara 500g ke 1kg seminggu. Jadi, jika anda ingin menurunkan berat badan selepas hari raya, berikan diri anda sekurang-kurangnya 2-3 minggu untuk mencapai matlamat anda. 


2. Kurangkan Kalori

Penurunan berat badan adalah tentang membakar kebih banyak kalori daripada yang anda makan. Untuk menurunkan berat badan dengan cepat selepas hari raya, anda perlu mengurangkan pengambilan kalori. Bahasa mudahnya adalah kurangkan makan dan kurangkan minuman bergula. Mulakan dengan monitor pengambilan kalori atau makan dan minum dengan mencatat dalam diari atau semudah menggunakan apps di telefon. Antara apps yang Yani syorkan adalah MyFitnessPal. Selepas dah monitor jumlah kalori harian maka boleh kurangkan berperingkat sebanyak 500 sehingga 1000 kalori setiap hari, kadar pengurangan bergantung pada kadar aktiviti harian dan keperluan kalori bagi mengekalkan berat badan sedia ada. Elakkan makanan yang diproses dan berkalori tinggi. Pilih makanan yang padat dengan nutrien seperti sayuran, protein tanpa lemak dan buah-buahan.


3. Tingkatkan Aktiviti Fizikal

Aktiviti fizikal adalah komponen mana-mana program penurunan berat badan. Ia membantu membakar kalori, meningkatkan metabolisma dan meningkatkan kesihatan serta kecergasan secara keseluruhan. Sasarkan sekurang-kurangnya 30 minit senaman intensiti sederhana seperti berjalan pantas, berjoging, berbasikal atau berenang dalam setiap petang atau pagi 3 hingga 5 kali dalam seminggu. Anda juga boleh mengabungkan latihan kekuatan seperti angkat berat atau senaman berat bad untuk membina otot dan meningkatkan metabolisma.


4. Minum Banyak Air

Minum banyak air adalah penting untuk penurunan berat badan. Ia bukan sahaja membantu mengekalkan anda terhidrat dan bertenaga, tetapi ia juga membantu menyekat selera makan dan mengurangkan pengambilan kalori. Sasarkan untuk minum sekurang-kurangnya 8-10 gelas air setiap hari, atau lebih jika anda aktif secara fizikal atau keadaan cuaca yang panas. Anda juga boleh minum Teh Hijau yang kaya dengan antioksidan dan sebatian yang meningkatkan metabolisma. Antara Teh Hijau yang Yani syorkan adalah Cinch Tea Mix dari Shaklee. Dengan satu sachet sahaja lengkap kesemua jenis teh yang premium kaya dengan antioksidan.


5. Amalkan Pemakanan Berhemah

Bahasa mudahnya adalah “Mindful Eating”, teknik yang melibatkan memberi perhatian kepada makanan dan tabiat pemakanan kita seharian. Ia membantu anda menjadi lebih sedar tentang isyarat lapar dan kenyang serta mengelakkan makan berlebihan. Untuk mengamalkan pemakanan yang berhati-hati, luangkan masa untuk menikmati makanan anda dengan mengunyah perlahan-lahan dan elakkan gangguan seperti TV atau telefon. Juga, dengarkan badan anda dan berhenti makan apabila berasa kenyang. Jangan makan hanya kerana makanan ada atau rasa wajib makan semasa Hari Raya Open House.


6. Tidur Yang Cukup

Tidur yang cukup adalah penting untuk penurunan berat badan dan kesihatan keseluruhan. Kurang tidur boleh menganggu hormon yang mengawal selere makan, metabolisma dan kegunaan tenaga yang membawa kepada penambahan berat badan. Sasarkan untuk tidur sekurang-kurangnya 7-8 jam setiap malam dan wujudkan rutin tidur yang tetap. Elakkan masa skrin  sebelum tidur, dan cipta persekitaran yang mesra tidur, seperti bilik tidur yang gelap, tenang dan sejuk.


7. Dapatkan Sokongan

Menurunkan berat badan boleh menjadi sangat mencabar, dan adalah penting untuk mendapatkan sokongan daripada keluarga, rakan atau penasihat penjagaan kesihatan. Kongsi matlamat dan kemajuan penurunan berat badan dengan orang lain dan minta sokongan dan galakkan mereka. Anda juga boleh menyertai kumpulan sokongan penurunan berat badanatau mendapatkan bantuan profesional, sperti pakar diet berdaftar atau jurulatih peribadi untuk membimbing anda melalui perjalanan penurunan berat badan.


Kesimpulannya, penurunan berat badan selepas Hari Raya Open House memerlukan gabungan tabiat makan sihat, aktiviti fizikal yang teratur dan gaya hidup ke arah penurunan berat badan. Semua ini boleh dapatkan dalam Set Hello New You dari Shaklee. Set pemakanan dan diet Intermittent Fasting yang sangat membantu korang get in shape selepas hari raya. Selepas pembelian, anda akan terus dimasukkan dalam support group bagi mendapatkan sokongan dan maklumat harian mengenai Program Hello New You. Boleh juga baca mengenai Set Hello New You secara terus di website Shaklee di Perjalanan Transformasi Anda Bermula Di Sini. Perlukan maklumat lebih terperinci atau ingin terus order Set New You dengan Yani boleh terus whatsapp di nombor 019-934 7686.




 

0 bisikan:

Post a Comment

Terima kasih untuk "Bisikan" Anda yang Menceriakan!
*Yani akan balas kunjungan anda.


"Yani doakan anda diberi kesihatan yang baik sepanjang zaman."